17 mei 2016: Wat de snatch en autorijden met elkaar gemeen hebben

Workout of the day (WOD)
20 min AMRAP of:
400m Run
Max thrusters, 42,5kg/30kg

Challenge of the month – Mei
Met de hele box:
1.000.000m Run

Twee weken geleden ben ik begonnen met een versnelde cursus om mijn rijbewijs te halen. Een intensief traject waarbij ik elke les meer dan drie uur aan het rijden ben. Deze week volg ik dagelijks nog lessen en op vrijdag moet ik al afrijden. Erg spannend natuurlijk maar tot nu toe is het vooral een leerzame en leuke ervaring. Want voor het eerst in een lange tijd ben ik zelf weer eens de beginneling. Ik heb namelijk nog nooit achter het stuur gezeten voordat ik begon met de lessen. Ik wist hoe ik mijn gordel moest om doen maar verder dan dat kwam ik niet. Het deed mij realiseren hoeveel het leren van de snatch lijkt op het leren van het besturen van een auto.

Net als het besturen van een auto is het uitvoeren van snatch een complexe vaardigheid die je niet zo maar onder de knie krijgt. Het kost tijd om alle puzzelstukjes op de juiste plek te krijgen. Je begint eerst met de basis. Bij mijn allereerste les spendeerde wij het eerst half uur aan het ontdekken van de auto. Waar zitten je spiegels, hoe stel je ze in, waarvoor branden welke lampjes, hoe zet je de knipperlichten aan, etc. Daarna was het tijd om een stukje te gaan rijden waarbij ik mij alleen maar bezig hield met de meest simpele taken zoals sturen, gas geven en remmen. De volgende stap was om het schakelen door te krijgen. Na de goedkeuring van mijn instructeur was het tijd om de openbare weg op te gaan en te proberen om alle stappen bij elkaar te voegen. Opeens kwamen er allerlei nieuwe zaken bij. Andere auto’s, harder rijden en rekening houden met de verkeersregels maakte alles nog complexer dan het al was. Verschillende gedachtes gingen door mijn hoofd: “Wahhhhhhhhh, hoe ga ik dit ooit kunnen?”, “Hoe kan ik nou alles tegelijk doen?” en “!@#$%, IK HAAT AUTORIJDEN!”.

Je kunt je voorstellen dat niet alles meteen goed ging. Ik ben meerdere malen vergeten richting aan te geven. De auto is al een paar keer uit gevallen omdat ik weer eens ben vergeten terug te schakelen. Ik kan zelfs zeggen dat ik af en toe te hard heb gereden (waarop mijn instructeur iedere keer herhaalt dat de boete voor mij is). Het is alles behalve makkelijk. Nu ik er ongeveer dertig lesuren op het zitten begin ik het eindelijk onder de knie te krijgen maar soms maak ik nog steeds een klein foutje. Met de feedback van mijn instructeur weet ik elke les mijn rijvaardigheid te verbeteren. Wat in het begin zo lastig leek wordt nu langzamerhand een automatisme.

Om de snatch te leren bewandel je dezelfde weg. Je begint met de basis. Bij onze lessen richten wij ons eerst op je voeten werk, hoe breed je de stang moet vasthouden en wat de juiste grip is. Dat vindt allemaal plaats voordat je überhaupt gaat bewegen. Daarna leer je hoe je de stang vaart mee geeft, wanneer je trekt met je armen, hoe je de stang dichtbij je houdt en hoe hij uiteindelijk boven je hoofd eindigt. Geen gemakkelijk taak maar met enige oefening begint het ergens op te lijken. De coach legt je vervolgens uit hoe je onder het gewicht moet komen en je gaat oefenen met het verplaatsen van je voeten. Daar is dan eindelijk het moment waarop je hebt gewacht, je eerste snatch. Het voelt wat onwennig maar je hebt het gedaan. High five! Maar wacht is even. Je begint nu vanaf je bovenbenen en de stang moet bij een volledige snatch ook nog van de grond voorbij je knieën komen. Shit! Je coacht vertelt je dat er nog meer handelingen bij komen kijken.

Na de eerste snatch heb je al door dat het niet zo makkelijk is als je coach het er deed uitzien. Bij elke herhaling gaat er van alles door je hoofd. Je coacht stuurt je de goede kant op en net wanneer je denkt het door te hebben is er weer iets anders dat je beter kunt doen. Bij de laatste paar herhalingen strekte jij je heupen niet helemaal. Daarna bogen je armen te vroeg. Toen gingen je voeten weer te wijd. Met vallen en opstaan (soms letterlijk) begint het toch ergens op te lijken. Het is niet perfect maar elke training zet je een stap dichterbij een prachtige uitvoering waarbij je jezelf geen kluns meer voelt.

Hoe frustrerend het soms ook is, complexe vaardigheden leren kost nou eenmaal tijd. Met de juiste begeleiding, vele uren oefenen en een hele hoop geduld is het mogelijk om jezelf de vaardigheid eigen te maken. Toen je begon met autorijden verwachte je niet van jezelf dat je het binnen vijf uur kon. Doe dat dan ook niet met de snatch. Ik heb er bijna dertig uur lesuren op zitten in de auto en nog steeds gaat het soms onwennig. Als ik straks mijn rijbewijs heb betekent het nog steeds niet dat ik net zo goed kan rijden als Max Verstappen. Alleen door meer te rijden kan ik mij vaardigheden verder ontwikkelen.

Kortom, focus je op de basis voordat je gewicht gaat toevoegen. Zorg eerst dat het met een pvc en lege stang goed gaat. Wanneer je er klaar voor bent maakt je de volgende stap. De atleten die gouden medailles winnen zijn op dezelfde manier begonnen en hebben duizenden herhalingen gedaan om zo goed te worden. Voor hun is het een automatisme waar zij niet meer over na hoeven te denken. Als je vertrouwt op het leerproces dan komen de PR’s vanzelf.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.